PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : *** 29 Ekimde ''MUSTAFA'' Sinemalarda, Haydi milyonlar salonları doldurmaya***


alev_2005_2005
18.09.2008, 15:14
Mustafa Kemal Atatürk' ün ışığı yolunuzu aydınlatsın...

Film 29 ekimde sinemalarda baslıyor, Haydi rekoru kıralım. :ok:

[Only Registered Users Can See Links]

filmin yorumlar kısmında enteresan fikirler var.

Filmin yorumlar kısmından bir yorum;


**

Bir hayalim var...

Bu filme 10 milyon kişi gitse ve 'Mustafa' kırılamayacak bir rekora imza atsa...

Nasıl olurdu?
Her şeye rağmen, hala birilerinin bir şeyler yaptığını görmek güzel. Yalnız olmadığını bilmek güzel...
Sayımız çok azalsa da, 'acaba ne zaman tükeneceğiz?' endişesi içimizi ürpertse de, zamanımız gitgide daralsa da, eğer bir film izleyecek kadar bile vaktimiz kalmışsa, o da bu film olsun...

Can Dündar...

ali1989
18.09.2008, 15:17
emeğine sağlık can

VatanSever
18.09.2008, 15:27
bizim şehire ne zaman gelirse hemen gideceğiz.Ailecek.Can dündarın yorumu için özellikle saygılar.

mavra
18.09.2008, 18:37
Güzele benziyor..Buraya gelirse gitmeyi planlıyorum..:)Emegine saglık...

GÜLL
18.09.2008, 18:41
bu film için 29 ekimde ankaraya gidiyorum...
amasyaya gelmesi biraz uzun sürüyorda:(


teşekkürler alev :)

35_58
18.09.2008, 23:13
teşekkürler alev abla...Biz hiçbir zaman tükenme endişeşi duymadık,duymayacağızda....

MUSTAFA KEMALLER TÜKENMEZ..!!!!

ceritlı
19.09.2008, 07:04
teşekürler güzel paylaşım canlar ..

alev_2005_2005
19.09.2008, 09:24
Rekorun kırılacağına eminim ben :ok:

AZRALİNİM8189
20.09.2008, 09:24
rekorun kırılacagı belli ama önemli olan Mustafa Kemal ATATÜRK ü yanlıs tanıyanlar yanlıs bilgiler dogrultusunda büyüyenlerin Mustafa yı izlemelerini cok isterim su ana kadar yapılan yapıtlar icerisinde en uzun soluklu bir yapıt oldugundan ve daha önceden hicbir yerde görülemeyen resimleri okunamayan yazıları ile süslenmis bir yapıt simdiden 29 ekim i heyecanla bekliyorum

Enerji
20.09.2008, 21:04
heyecanla bekliyorum. çok güsel bi yapıt belli

alev_2005_2005
20.09.2008, 21:13
Kimbilir belki AW olarak bir organizasyon yapıp hep birlikte bu filme gidebiliriz, hem o gün resmi tatil olduğu için hafta içi olması sorunda teşkil etmez...:ok:

haziran_AW
20.09.2008, 23:48
[Only Registered Users Can See Links]

Babasını kaybedip evsiz kalınca çalı çırpıdan bir yuva yaptı kendine...
Yarın, toğrağını kaybeden halkına, çöken çınarın dallarından yepyeni bir yurt kuracaktı.


Yönetmen & Senarist: Can Dündar
Müzik: Goran Bregovic
Yardımcı Yönetmen: Hacı Mehmet Duranoğlu
Görüntü Yönetmeni: Candan Murat Özcan
Görsel Efekt & Animasyon: Uğur Erbaş & Nejat Semerci
Kurgu: Andreas Treske
Oyuncular: Bahadır Yazıcı, Mustafa Sütçü, Cemalettin Canlı, Ulaş Canlı

Konusu

10 Kasım 2008, Atatürk’ün ölümünün 70. yıldönümü...

Türkiye 70 yılda Ata’sı için dört başı mamur bir film yapamadı. Onu Türkiye’ye, dünyaya, yeni yetişenlere tam anlatamadı. Yapılan belgeseller, Türkiye ölçeğiyle sınırlı, belli bir dönemle kısıtlı ve resmi bir dilde tutsak kaldı.

Selanik’ten Dolmabahçe’ye kadar hayatını başından sonuna mercek altına alan, onu şablonlardan uzak olarak askeri, siyasi, insani boyutlarıyla anlatan bir filmin eksikliği hep hissedildi.

“Mustafa”, işte bu ihtiyaca cevaben hazırlandı.

15 yıldır Atatürk belgeselleri yapan, “Sarı Zeybek”le seyirciyi Ata’nın insani yüzüyle tanıştıran Can Dündar ve ekibi şimdi onun bütün hayatını sinema diliyle anlatıyor.

Notlar

29 Ekim 2008’de vizyona girecek “Mustafa”, seyirciyi, özellikle de yeni nesli Atatürk’ü yeniden keşfe davet ediyor.

Film için Cumhurbaşkanlığı ve Genelkurmay Başkanlığı arşivleri başta olmak üzere, yerli ve yabancı pek çok arşiv özel izinle açıldı.

Atatürk’ün daha önce görülmemiş fotoğraflarına, hatıralarını yazdığı not defterlerine, yakınlarına yolladığı çok özel mektuplarına, günlüğüne, elyazmalarına ulaşıldı.

Çekim ekibi Atatürk’ün ayak bastığı Selanik’ten Manastır’a, Şam’dan Berlin’e, Sofya’dan Karlsbad’a kadar her coğrafyaya giderek, doğduğu odadan, öldüğü odaya dek her mekana girerek onun hayatını yerinde görüntüledi.

Geniş ve deneyimli bir kadro, Atatürk’e dair yazılmış kitapları, yerli yabancı basını, diplomatik yazışmaları tarayıp onlardan sahici, objektif, sıcak bir hayat hikayesi anlatmaya çalıştı.

Ondan kalan eşyalar, onu anlatan anılar, çalıştığı karargahlar, yaşadığı evler, geride bıraktığı belgeler, sevdiği müzikler, söylediği sözler titizlikle derlendi.

Yeni kuşağın okulda öğrendiği klasik bilgilerden ve eski, siyah beyaz görüntülerden sıkılmış olacakları varsayımıyla filmde samimi bir dil ve modern animasyon teknikleri kullanıldı.

Filmin müziklerini, Atatürk gibi Balkanlardan yetişmiş uluslararası bir müzisyen olan Goran Bregovic besteledi.

haziran_AW
20.09.2008, 23:50
[Only Registered Users Can See Links]

[Only Registered Users Can See Links]

[Only Registered Users Can See Links]

[Only Registered Users Can See Links]

[Only Registered Users Can See Links]

[Only Registered Users Can See Links]

Yurdum
15.10.2008, 15:17
süper ötesi..

Aktarılan ileti;
-----------------------------------------

[Only Registered Users Can See Links]

29 EKİMDE SİNEMALARDA (CAN DÜNDAR)

Bir hayalim var…

Bu filme 10 milyon kişi gitse ve "Mustafa" kırılamayacak bir rekora imza atsa…
Nasıl olurdu?
Peki; sanatı Recep İvedik filminden ibaret, sanata desteği bu tip filmleri izlemek, perdedeki ağız dolusu küfre, envai çeşit kıroluğa ağız dolusu gülmek, sanatçıya desteği ise türlü basitliklerle kendilerini kandıran bu insanların özel hayatlarını magazin programlarından takip etmek sanan; büyük bir kısmı yozlaşmış, değerlerini yitirmiş, her gün kavga eden, yalan söyleyen, çalan, çırpan, hak yiyen ve bu topraklarda bırak keyif sürmeyi hala nefes alabiliyorsa bunu kime borçlu olduğunu unutmuş olan bir toplum bu filme gider mi? Ata'nın makamına eşi türbanlı bir cumhurbaşkanı seçenler, seçtirenler, vesile olanlar, bu filme giderler mi? Peki bu ülkenin bugünkü liderleri, cumhurun başkanı, başbakanı, milletin meclisinin başkanı? Bu filme giderler mi acaba?
Her şeye rağmen, hala birilerinin bir şeyler yaptığını görmek güzel. Yalnız olmadığını bilmek güzel… Sayımız çok azalsa da, "acaba ne zaman tükeneceğiz?" endişesi içimizi ürpertse de, zamanımız gitgide daralsa da, eğer bir film izleyecek kadar bile vaktimiz kalmışsa, o da bu film olsun…

Teşekkürler Can Dündar…

BU FİLMDEN HERKESIN HABERİ OLMALI . HERKES BU FİLMİ GÖRMELİ BUNDA BİZDE ÜSTÜMÜZE DÜŞENİ YAPMALIYIZ DİYE DÜŞÜNÜYORUM YAKINLARIMIZA ULASTIGMIZ HERKESE BİLDİRMELİYİZ.. SAYGILARIMLA .. HOŞÇAKALIN..

----------------------------------------------------------------------
Aktarılan ileti sonu

Yurdum
16.10.2008, 07:34
Ellerine sağlık "alev_2005_2005", senin çok önceden yaptığın duyurunu farketmemiştim, ben de duyurular kısmına koymuştum, eee.. bu harika çalışmayı görünce heyecandan başka yerde duyuruldu mu diye bakamadım :)
Can Dündar ı da yürekten kutluyorum, büyük bir başarı ve onur.

Sağolsun görevli arkadaşlar da benimkini buraya taşımışlar.

Artık bizlere de tüm arkadaşlarımıza, komşumuza kapıcımıza herkeze duyurup filmin hakkını vermek kalıyor.

Yurdum
16.10.2008, 08:00
Arkadaşlar, bu film ile aklıma bir şöyle bir düşünce geldi, çok iyi biliyoruz ki karanlık kafaların Atatürk'e Cumhuriyete ve aydınlanmaya karşı çabaları çok sistemli ve de beğenmesek bile başarılı. Zehirlemeye minik beyinlerden başlıyorlar .

Bizler de film ile ilgili şöyle bir çalışma yapsak;

Aramızda film için bir fon oluştursak, gönüllü bağış yani. Bu para ile özellikle fakir semtlerdeki yani karanlıkların egemen olduğu bölgelerden ilkokul-lar seçilse, sinema veya film şirketi ile anlaşıp her hafta bir gün bir okulun bedevaya bu filme gitmesi sağlansa nasıl olur?
Sanırım işin zor yanı organisazyonu yapmak, belki bunu kurumsal kimliği olan dernek yöneticileri yapabilir veya biz parayı toplarız Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği nden organisazyon ve iletişim için işbirliği isteriz, bilemiyorum yani sonuçta etkin bişeyler yapmalıyız ve ah vah edeceğimize mücadelede bizim de tuzumuz olsa diyorum.

alev_2005_2005
16.10.2008, 09:50
Arkadaşlar, bu film ile aklıma bir şöyle bir düşünce geldi, çok iyi biliyoruz ki karanlık kafaların Atatürk'e Cumhuriyete ve aydınlanmaya karşı çabaları çok sistemli ve de beğenmesek bile başarılı. Zehirlemeye minik beyinlerden başlıyorlar .

Bizler de film ile ilgili şöyle bir çalışma yapsak;

Aramızda film için bir fon oluştursak, gönüllü bağış yani. Bu para ile özellikle fakir semtlerdeki yani karanlıkların egemen olduğu bölgelerden ilkokul-lar seçilse, sinema veya film şirketi ile anlaşıp her hafta bir gün bir okulun bedevaya bu filme gitmesi sağlansa nasıl olur?
Sanırım işin zor yanı organisazyonu yapmak, belki bunu kurumsal kimliği olan dernek yöneticileri yapabilir veya biz parayı toplarız Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği nden organisazyon ve iletişim için işbirliği isteriz, bilemiyorum yani sonuçta etkin bişeyler yapmalıyız ve ah vah edeceğimize mücadelede bizim de tuzumuz olsa diyorum.

Süper bir fikir. :ok:

Hatta Can Dündara ulaşabilme imkanımız varsa kendisininde bize bu konu ile ilgili yardımcı olabileceği kanısındayım.

HazaL*
16.10.2008, 19:39
Cidden Bu fiLme Hep beRabeR GideLim Aw oLaRak.. :) GüzeL fikiR

gnost
16.10.2008, 21:27
Güzel olanın filmlerde kalmaması ve bu filmin toplumsal bilincimize olumlu katkılar sunması dileğiyle.

'Serhan'
28.10.2008, 21:43
Turkcell Mustafa filmine sponsor olmaktan neden vazgeçti






Can Dündar'ın yazıp yönettiği Mustafa filmiyle ilgili bir sponsorluk skandalı iddiası gündeme bomba gibi düştü.


Vatan Gazetesi'nden Ercan İnan'ın haberine göre Turkcell, Mustafa filmine 350 bin euro vererek sponsor olmayı önce kabul etti, sonra aniden sponsorluktan vazgeçti. İddiaya göre sponsorluktan vazgeçmesinin nedeni ise şöyle:

Turkcell yönetimi "bizim her kesimden müşterimiz var, bu filme sponsor olursak bir kesimi karşımıza alabiliriz" dedi.

Bu iddia üzerine ortalık karıştı. Can Dündar ve Turkcell yönetiminden bir açıklama gelmezken okurlar, bu olaya büyük tepki gösterdiler.

Newman
30.10.2008, 00:03
MUSTAFA FİLMİ

Filmi, büyük bir dikkatle izledim..

Bu film, Atatürk gençliğinin nasıl bir kuşatma ile ihanetle karşı karşıya olduğunun ibret verici göstergesi olarak algılanmalıdır.

Yapımcı, tarihi bilgiler arasına gizlediği gerici, emperyalist sloganlarla, Atatürk’e ve Kemalist Türk hakına karşı, sözüm ona psikolojik emperyalist bir saldırı oluşturmuş.

-Bu filmde Atatürk, dava arkadaşlarını safdışı bırakan bir diktatör olarak tanımlanmış,

-Bu filmde Atatürk, Heykelleri dikilirken ,Mussolini ile aynı satırlar içine alınmış,

-Bu filmde Atatürk, Halkının fakir ve sorunlarını gözden kaçırılmış bir lider olarak anlatılmış,

-Bu filmde Atatürk Halkına güvenmiyen bir lider olarak gösterilmiş.

Dahası var.

Bu filmde Atatürk ile Anadolu insanı arasında din konusunda bir anlayış farkı olduğu, bu yüzden Atatürk’ün dincilere taviz verdiği anlatılmış. Halkından kopuk, yanlızlığa itilen bir lider olarak gösterilmiş ve filmi izliyenlerin beyninde saniye saniye öldürülmek istenmiş.

Dahası var, bu fimde, bir gün ” halkın, Atatürkü öldürmek üzerede meydanlarda toplanabileceği” sözüyle gericilere mesaj vermiş.

Sonuca gelelim, Emperyalizm ve işbirlikçilerinin, tamamen psikolojik savaş hamlelerinden birisi olarak algılanması gereken bu filmin yapımı satılmışlıktır; gösterimi Türk ulusuna saldırıdır; 29 Ekim günü gösterime başlaması ise talihsizliktir, gösterimine izinvermek, gösterimini durudurmamak bu ülkeye, Cumhuriyete, Atatürk' e ve millete ihanettir.

Filmde saçma sapan bir kaç şey daha var göya atatürk vahdettine sen bu ülkeyi kurtar demiş vahdettinde dinlememiş ve atatürk bu filmde iki yüzlü gösterilmeye çalışıyor bunlar yalan bunlara millet aldanmasın hepizim dikkatli olalım!!!

Arkadaşlarımdan gelen ilk yorumlar bunlar Turkcell'e hak vermeye başlamadım değil ama ilk önce izlemeliyim yada izlemesem daha mı iyi olur onu düşünüyorum

Herkese sevgiler saygılar....

alev_2005_2005
30.10.2008, 11:56
Kamuoyuna duyuru:

Bazı yayın organlarında Turkcell’in ‘Mustafa’ filmine sponsor olmamasıyla ilgili çıkan haberler gerçeği yansıtmamakta ve kamuoyunu yanlış yönlendirmektedir.

Ülkemizin kurtarıcısı, Cumhuriyetimizin kurucusu Ulu Önder Atatürk’ün dünya tarihinin en önemli liderlerinden biri olduğunu, hem yurt içinde hem de yurt dışında tanıtacak projeler bizi heyecanlandırdığından ‘Mustafa’ filminin sponsorluk önerisini değerlendirdik.

Çalışmalarına saygı duyduğumuz proje yapımcısıyla yaptığımız ön görüşmelerde, filmin beklentimiz yönünde Atatürk’ün liderliğini, dehasını ve kahramanlığını dünyaya tanıtmaktan çok, Atatürk’ün özel hayatına odaklanan bir film olduğunu görünce projede yer almayı tercih etmedik.

Gelecekte de, Ulu Önder Atatürk’ü dünyaya tanıtacak ve tarihin en önemli liderlerinden biri olduğunu vurgulayacak projeleri desteklemekten gurur duyacağız.



Turkcell.com tr' den alıntı.

Newman
30.10.2008, 12:18
İzleyen canlar film hakkında ne düşünüyor bunu merak ediyorum....

mucoban
30.10.2008, 12:26
Kamuoyuna duyuru:

Bazı yayın organlarında Turkcell’in ‘Mustafa’ filmine sponsor olmamasıyla ilgili çıkan haberler gerçeği yansıtmamakta ve kamuoyunu yanlış yönlendirmektedir.

Ülkemizin kurtarıcısı, Cumhuriyetimizin kurucusu Ulu Önder Atatürk’ün dünya tarihinin en önemli liderlerinden biri olduğunu, hem yurt içinde hem de yurt dışında tanıtacak projeler bizi heyecanlandırdığından ‘Mustafa’ filminin sponsorluk önerisini değerlendirdik.

Çalışmalarına saygı duyduğumuz proje yapımcısıyla yaptığımız ön görüşmelerde, filmin beklentimiz yönünde Atatürk’ün liderliğini, dehasını ve kahramanlığını dünyaya tanıtmaktan çok, Atatürk’ün özel hayatına odaklanan bir film olduğunu görünce projede yer almayı tercih etmedik.

Gelecekte de, Ulu Önder Atatürk’ü dünyaya tanıtacak ve tarihin en önemli liderlerinden biri olduğunu vurgulayacak projeleri desteklemekten gurur duyacağız.



Turkcell.com tr' den alıntı.

RTÜK ün yeni frekans ayarlamalarının etkisi olması bu işte?

Newman
30.10.2008, 18:54
Hürriyet Gazetesi, daha doğrusu Doğan Grubu Turkcell’in “Mustafa” filmine sponsor olmamasını diline doladı gidiyor.
Günlerdir bu yönde yayınları var.
İddialarına göre Turkcell “İktidardan” korktuğu için, Atatürk filmine sponsor olmamış.
Oysa olayın bununla alakası yok.
Turkcell’in Can Dündar’ın Mustafa filmine sponsor olmamasının nedeni iktidar korkusu değil, tam tersine Atatürk’ü sevenler.
Çünkü film, dün bir yandan Turkcell’i karalayan Vatan’ın da yazdığı gibi tartışmalı.
İçinde Atatürk’ü sevenleri üzecek bölümler, bölücülerin “Bakın biz diyorduk” demelerine yol açacak iddialar var.
Turkcell de büyük ihtimalle bunlardan çekindiği ve “Tartışmalı” bir Atatürk filminde yer almamak için sponsor olmamış.
Atatürk’ü Can Dündar’ın gözüyle görmek, bu gözdeki olası bozukluklara ortak olmak istememiş.
Son derece normal, son derece sıradan bir davranış.
Hiç bir kurum önüne getirilen her projeye ortak olmak zorunda değil.
Turkcell, Doğan Grubunun iddialarının tam aksi bir nedenle Mustafa filmine sponsor olmayınca Doğan Grubu aradığı malı bulmuş.
Niye mi?
Çünkü Doğan’ın Turkcell’le ciddi bir hesabı var.
Turkcell yıllardır Doğan Grubu'na reklam vermiyor.
Doğan Grubu bundan rahatsız.
İki nedenle rahatsız. Birincisi ciddi bir para kaybediyorlar.
Reklam pazar paylarının yüzde 60 civarında olduğu düşünülür ve Turkcell’in yılda 100 milyon YTL harcadığı gözönüne alınırsa, parasal kayıp 60 milyon YTL.
Dahası Turkcell Doğan Grubu gazete ve televizyonlarına tek saniye veya sütun reklam vermeden reklamını yapabiliyor, pazar payını arttırabiliyor, pazar lideri olabiliyor, kalabiliyor.
Yani reklamverenlere “Doğansız da olabilir”i kanıtlıyor.
Bu iki durumdan rahatsız olan Doğan Grubu, Turkcell’e her fırsatta saldırıyor, kendisine reklam vermediğine pişman ediyor.
Mustafa filminde de aynen öyle oldu.
Önce Can Dündar çıktı, “Turkcell bana sponsor olmadı” dedi.
Ardından Doğan Grubu saldırıya geçti.
Can Dündar bundan sonraki projelerine sponsor olmayacak olanlara sıkı bir gözdağı verirken, Doğan Grubu da kendisine reklam vermeyenleri ne hale getirebileceğini göstermeye çalıştı.
Bunun adı “Şantaj gazeteciliğidir”.
Reklam vermeyenin karalanarak reklam vermeye yönlendirilmesidir.
Yayın yönetmeninden yazarına kadar toplu halde yapılan bir şantajdır.
Medyada gelinebilecek en aşağılık nokta budur.
Doğan Grubu'nu geldikleri bu noktadan dolayı kutluyorum.


Devlet hak ve hukuk demektir

Doğan Grubu'nu eletirirken, bazı noktalardaki haklılıklarını vurgulamazsam ayıp etmiş olurum.
Öncelikle D Smart’ta yer alan bazı kanalların RTÜK tarafından kapatılmasının son derece yakışıksız, son derece anlamsız olduğu aşikar.
Doğan Grubu, sadece D Smart’ta bulunan, yani uydu üzerinden yayın yapan kanallara sahip. Bunlardan 11’i RTÜK tarafından “Lisanssız” oldukları gerekçesiyle kapatıldı.
Doğan Grubu'nun bu kanallar için yıllardır “Uydu lisans başvurusu” var.
RTÜK bu lisansları yıllardır vermedi.
Ama bir yandan da bunlara göz yumdu.
Ne zaman ki, RTÜK’le Doğan’ın arası bozuldu, o zaman bunları kapattı.
Bu ayıptır. Kamudan, yasalardan gelen gücün kötüye kullanılmasıdır.
Turksat’ın yeni uydusunun devreye alınmasıyla ortaya çıkarılan tablo da aynı derecede çirkindir.
Yeni uyduda ve kablolu yayınlarda iktidara fikren ve bedenen yakın televizyonlar en iyi yerlere yerleştirilirken, iktidardan bağımsız yayın yapan yani “Özgür medya” olmayan kanallara ikinci sınıf yerler verildi.
Burada amaç net.
İktidar yanlısı “Özgür medyanın” izlenme oranlarını ve gelirlerini arttırmak, iktidar yanlısı olmayanların izlenme paylarını ve buna bağlı olarak gelirlerini düşürmek. Bu da kamu gücünün kötüyu kullanılmasıdır.
Ayıptır.
Suçtur.
Tabii bir yandan da “Etme bulma dünyasıdır”.
Doğan Grubu kendisine reklam vermeyene karşı elindeki gücü şantaj amaçlı kullanırken, benzer bir durumla kendisi karşı karşıya kalmıştır.
Ya da yıllarca kamu gücünün kendi yararına kullanılması için medya gücünden faydalanan Doğan bugün tam tersi bir poziyona geçmiştir.
Yani “Müstehaktır”
Ancak devlet “Müstehaklık” diye bir kavram üzerinde duramaz.
Devlet hak ve hukuk demektir.
Bazen en haketmeyene bile.
Teröriste bile.
İster dağda olsun, ister iş dünyasında.

NE ZAMAN ADAM OLURUZ?

Silahla yaşayanın silahla öldüğünü unutmadığımız zaman

Fatih ALTAYLI

Newman
30.10.2008, 18:58
detepe kendisini 'Mustafa' ile savundu

Milletvekillerine dağıttıkları kitapçıkla tartışma yaratan detepe konuya ilişkin açıklamasında Can Dündar'ın filmine atıfta bulundu 30.10.2008 17:45

detepeden yapılan yazılı açıklamada, ''detepenin federasyon istediği yönündeki iddialar doğru değil, tamamen çarpıtmadır'' denildi.

Açıklamada, TBMM'ye, bakanlıklara ve milletvekillerine gönderilen ''detepenin Kürt Sorununa İlişkin Demokratik Çözüm Projesi'' başlıklı kitapçığın medyada ''çarpıtıldığı'' savunularak, şunlar kaydedildi:

''Önyargılı bir yaklaşımla detepe'federasyon istemekle' suçlanmaktadır. Ancak detepenin ne programında, ne söylemlerinde ne de ortaya koyduğu projelerde federasyonu öngören bir yaklaşım bulunmamaktadır. Kaldı ki federasyon, Türkiye'nin üniter yapısı içerisinde Kürt sorununun sivil, demokratik yöntemlerle çözümünü savunan, demokratik cumhuriyetle gerçek bir kardeşleşmenin sağlanacağına inanan detepenin politikalarıyla da çelişmektedir. Bu nedenle detepenin federasyon istediği yönündeki iddialar doğru değil, tamamen çarpıtmadır.''

KENAN EVREN'E VE MUSTAFA FİLMİNE ATIF

Açıklamada eski Cumhurbaşkanı Kenan Evren'in 2007 yıllında Türkiye'nin 8 eyalete bölünmesi önerisi hatırlatıldı. Can Dündar'ın Mustafa filmi ile Atatürk'ün Kürtler için muhtariyet istediğinin bir kez daha açığa çıktığı savunulurken sorunun siyaset kurumu içinde tartışılmasını talep edildi.


belliydi böyle olacağı
tüm sinemaseverlere iyi seyirler !!!!

Newman
30.10.2008, 19:02
Can DÜNDAR'ın Abdullah gül için Cumhurbaşkanı olduktan sonra onu öven belgeselden sonra niyetini anlamak gerekirdi diye düşünüyorum...

Ülkecek çok kötü bir kıskaçtayız hadi hayırlısı...

Yurdum
31.10.2008, 19:46
Görüşüm tamamen bir hayal kırıklığı ve Can Dündar a nefret yarattığı şeklinde. Böyle bir şeye nasıl alet oldu yoksa biz mi yanlış tanımışız anlamadım.

ATATÜRK ün belli bir yalnızlığı vardı ancak bu filmde kasıtlı olarak vurgulandığı gibi sefil, derbeder bir yalnızlık değil aksine birçok deha insanın doğal olarak yaşadığı yalnızlıktır. Çünki çağdaşlarından çok önde ileride bir kişiliktir. Bu yalnızlık farklı anlamda bir yalnızlıktır ve özel hayatını bir kenara bırakarak tüm varlığını bu vatan ve millete adamışlıktır. Yarattığı son derece olanaksız mucizeleri başarabilmesi için bu da gerekliydi belki.

Diğer taraftan film de iddia edilen bazı abuk şeyleri planlamış olsaydı mutlaka söylemleri gibi bunları da kaleme alırdı.

İçkisi sigarası da ona helal olsun, bunları başarabilen bir dehaya ne yaptı ise sonuna kadar helal olsun....!!

Umarım yakın zamanda bu filme yanıt güzel bir yapım yakın zamanda ortaya çıkarılır.

Selamlar

bağdat kafe
01.11.2008, 01:24
Filmi izlemeden konuşmam pek doğru değil ama , öncelikle Vahdettinle ilgili sahneye takıldım . Vahdettin'in '' Paşa, bu devleti siz kurtarabilirsiniz ve kahraman olarak kitaplarda anılırsınız” sözlerini söylediğine inanmıyorum doğrusu , M.Kemal için çıkarılan idam fermanını imzalayan , İngiliz’lerin Malaya zırhlısıyla ülkeden kaçan Vahdettin değil midir ? , Vahdettin vatan hainidir hem de su katılmamış , bunu yumuşatmaya çalışmak öyle olmadığını savunmanın mantığı nedir . Tam bağımsızlık karşıtı insanlar o zaman da vardı bu zaman da hem de iktidardalar , bu zihniyetin savunmasını yapmak Can Dündar'a mı kaldı .

Newman
01.11.2008, 11:24
Tekrar hatırlatayım Can DÜNDAR ABdulah Gül'e C.Başkanı olduktan sonra bi belgesel yapmıştı.Hapishanedeki günlerini askere gitmiş gibi lanse edip o nursuz babasına mikrofonu uzatmış kısaca artık onlarla kaynaşmış bi adam heleki NTV'deki programına konuk aldıkları kişiler pes dedirtmektedir...

Ne diyelim paranın gücü sağolsun bunlar hep yeni nesil Demokrasiden kaynaklanıyor bence...

Bide şu haberi vereyim tam olsun:

[Only Registered Users Can See Links]

AZRALİNİM8189
01.11.2008, 14:42
filmin yapılacagını duydugumda ayrı bir heyecan ve merak vardı özelliklede can dündar ismi olunca ama filmi izlelemedigim halde duydugum ve okudugum yorumlar tamamiyle bu filmin bir hayal kırıklıgı oldugunu anlatıyor
yazar haricinde ayrı bir kızgınlıgımda orduya
ilk defa ortaya cıkan arsivlerin Atatürk ile ilgili bir filimde nasıl kullanılacagını merak etmeden buna izin verilmesi ve filmin yayınlanmadan önce izlenilmesi ve gereginin yapılması gerektigini düsünüyorum

alev_2005_2005
02.11.2008, 13:56
bcoskun@hurriyet.com.tr

Atatürk ’Mustafa’yı görse...

DİYELİM ki Atatürk beyaz atının üzerinde çıkageldi, yanında İsmet Paşa, komutanları, yaverler...

Aşağıda Cumhuriyet Bayramı ve herkes 'Mustafa'yı seyretmek için kuyruklarda.

Atatürk, İsmet Paşa’nın kulağına eğilerek:

'Şu arkada, elinde bazuka gibi boru olan, topçu neferi midir?..'

İsmet Paşa:

'Hayır Gazi Hazretleri, o Can Dündar, muharrir... Elindeki kamera aleti, hususiyeti sinema çeker...'

'Niye atlarımızın kıçını çekiyor?..'

'Buna ’insani boyut belgeseli’ diyorlar...'

Ata:

'İlke ve inkılaplar yönü ile de belgesel imal ederler mi bu fikriyatta olanlar?..'

'Sponsor lazım...'

'Sponsor bir nevi milli şuur gibi bir şey midir?..'

İsmet Paşa:

'Hayır Gazi Hazretleri, parayı veren... Parayı kim veriyorsa, şuur o cihette nüks etmektedir...'

Atatürk:

'Pekiiii... Aziz milletimiz sinemaya girip, aziz askerlerimizin cephelerde elde ettikleri muazzam zaferleri vefa hissiyatları içinde mi seyretmekte?..'

İsmet Paşa:

'İnsani yön belgeseli hesabıyla bakmaktadırlar, gece karanlıkta önderimiz ne yapmakta...'

Ata:

'O karanlık gecelerde uykusuz kalıp bir hür vatan yaratma sancılarımın acısını anlamışlar demek ki...'

İsmet Paşa fısıldayarak:

'Hayır, bir oturuşta büyük rakı içtiğiniz, gece karanlıktan korktuğunuz ima edilmekte...'

Atatürk hüzünle:

'Buna asıl aydınlıktan korkan hilafetçiler sevinecekler... Onlar hálá dergáhlarında oturuyorlar mı İsmet?...'

İsmet Paşa:

'Hayır Gazi Hazretleri, devletin tepesinde oturuyorlar...'

'Peki, Cumhuriyet Bayramı diye neyi kutlamaktadır bu millet...'

İsmet Paşa:

'Cumhuriyetten geri kalanını...'

Atatürk, atını çevirir:

'Gidelim Paşa...'

Yurdum
13.11.2008, 10:39
Mailime gelen Can Dündar'a yazılmış bu güzel yanıtı paylaşmak istedim;

Alıntı başlangıcı;
-----------------------------------------------------
bu da benim yanıtım Can Dündar'a, dün kendisine ilettim.
herkesi Can Dündar, sponsorlar Sabancı ve NTV'yi protesto etmeye çağırıyorum.
Sevgilerimle,
M.Buldanlıoğlu


11 Kasım 2008

Can Dündar,

‘Mustafa’ filmi ile ilgili olarak sizi ve filmin sponsorları NTV ve Sabancı Holding’i eleştirmiş ve filminizi beğenmemiş idim. Film ile ilgili Aydın, Cumhuriyetçi, Atatürk’çü herkes, biraz tarih bilgisi ve vicdanı olan herkes haklı eleştirilerini dile getirdi.

Maksatlı yaptığınız film ‘amaca’ hizmet etmektedir ve eminim ‘bazılarını’ çok memnun etmiştir. Film kimler tarafından beğenildi ve kimler tarafından kınandı diye bakacak olursak -seyretmeyenlerde bile (hele sizi birazcık tanıyorlarsa)- bir fikir oluşabilir.

Filmde bir çok tarihi yalan, yanlış bilgi var ve özellikle taraflı ve maksatlı kurgulamalara sapmışsınız. Siz en azından gerçekleri bilmeyecek bir insan değilsiniz, ama malum sebepler ile filminizi bu şekilde yapmayı uygun görmüşsünüz.

Bulduğunuz kılıf Atamızın insani yönünü göstermek imiş, buna kargalar bile güler!!!

Atatürk’ü korkak, pısırık, kinci, zevk düşkünü, alkolik, diktatör…. gibi tanımlıyorsunuz utanmadan, vicdanınız sızlamadan.



- Atanın akşam sofralarında her zaman bir kara tahta vardı ve gündemdeki önemli konular tartışılırdı.

- O masaya konuk olanlar ile nabız yoklamaları, gündemdeki önemli konuların tartışması, fikir alışverişi yapılırdı.

- Atatürk Türkçe ilk Kuran-ı Kerim’in basılmasını (kendi parası ile yaptırmış) ve Müslüman Türklere ilk kez kendi lisanları ile anlayarak mübarek kitabımızı okuma imkanı sağlamıştır.

- Atamız sanata ve sanatçıya son derece değer vermiştir.

- Doğa ve hayvan sevgisi örnek olacak kadar fazladır.

- Geometri kitabı yazmış ve halkına başöğretmen olarak örnek olmuştur.

- 5.000 civarı kitap okumuştur.

- İstese idi pek ala diktatör olurdu ama o demokrasiyi getirdi, Cumhuriyeti kurdu bugün bu sayede sizin gibiler var olabiliyor.

- Medreseler ve tekkelerin kapatılmasını hocasından yediği dayağa bağlayacak kadar bilgi sahibi olmanıza şaşırdım doğrusu!!!

- Cephede en önde yer almış, birçok kez ölümle burun buruna gelmiştir.

- Mehmetçiğe ‘kelle’ dememiş, Mehmetçik onun için her şartta ölüme koşmuş, büyük önder her savaşta Mehmetçik ile omuz omuza savaşmıştır. Asla korka olmamış, tam aksi cesareti herkese örnek teşkil etmiştir.

- Halkına yakın olmuş, dertlerini dinlemiş , ‘Ananı da al git’ dememiştir!!!

- Ne çevresi ne de kendisi köşeyi dönmemiş, yolsuzluklara adı karışmamış, hakkında yolsuzluk dosyaları olmamış, gemicikleri olmamıştır.

- Hiçbir zaman yalnız olmamış, tam aksi çevresi her zaman sevgi çemberi ile sarılı olmuştur.

- Hastalığı çok ilerlemiş olmasına rağmen Hatay’ı ülkeye katmak için askeri ve politik dehasını kullanmış, bunun için gece-gündüz çalışmıştır.

- Anzak askerleri için söylediği insani sözler Avustralya’da yer etmiştir. Yunan asker ve komutanlarına gösterdiği insanlık dün düşman olan bu insanları Atamıza hayran bırakmıştır. Bunlar dünyanın her yerinde yer alır ama sizin filminizde yer almaz.



- Tarihte varını, yoğunu memleketine bırakan tek liderdir. Bazılarının neleri nasıl götürdüğü gün gibi ortadayken Atamızın bu insani yönünü göstermemek ancak size yakışırdı.

- Türk Ulusu önderi sayesinde her zaman başı dik olmuştur (o tarihlerde tabii!!!), danışmanları bazı dış güçlere ‘sakın deliğe süpürmeyin, kullanın’ dememiştir.

Sn. Dündar sizinde bildiğiniz daha çok çok özellikleri olan, yabancı bilim adamları, tarihçiler, siyasetçiler, askerler tarafından ASKERİ DEHA, YÜZYILIN LİDERİ, MAZLUM HALKLARA ÖRNEK LİDER gibi bir çok gurur verici sıfat ile anılan Atatürk hiçbir zaman diktatör olmamıştır.

Bugün sizinde yaşadığınız bu topraklarda özgürce yaşıyorsak, demokrasiye sahip isek, hala camilerimizde ezan okunuyorsa, bir vatanımız var ise bunları Atamıza ve arkadaşlarına borçluyuz.

Sizin bir oğlunuz var; oğlunuzun bölünmüş, etnik kimliklerin ön plana çıktığı, ‘ılımlı islam’ ile yönetilen, ‘Ne Mutlu Türk’üm’denilemeyen, Cumhuriyet Kazanımları silinmiş, Atatürk ismi ve cismi silinmiş bir ülkedemi yaşamasını tercih edersiniz? Yoksa benim tuzum kuru, ‘vatansız’ olarak canımın istediği ülkede yaşarım diyemi düşünüyorsunuz?

Şunu bir an bile unutmayınız ki siz ve sizin gibilerin çocukları, torunları Atatürk Türkiyesinde Cumhuriyetin Kazanımlarından faydalanarak yaşayacaklar, ve sizleri gün gelipte –gerçekten-tanıdıklarında utanacaklar!!!

Bakın Can Dündar siz bu zihniyette olan liboş, 2. Cumhuriyetçi, Cumhuriyet kazanımlarını ve Atamızın gerçek kişiliğini, yaptıklarını erozyona uğratmak isteyenler tayfasının önde gelenlerindensiniz.

Hala gazetelere demeç verip, biz tabu’yu yıktık, niyetimiz bu değildi gibi abuk-subuk konuşuyorsunuz.

Ama sakın Türk Halkı gerçekleri görmüyor sanmayın. Yanılırsınız!!!

Ulu Önderimiz insanlık var oldukça sadece kendi vatandaşlarına değil, tüm insanlığa ışık olmaya devam edecektir. Atatürk yüzyıllar geçsede sevgi ve saygı ile anılacaktır.

Sizler ise tarihin çöplüğünde unutulup gideceksiniz. Kendi torunlarınız bile sizleri utanarak anacaklar.

Gün gelecek sizler utanmadan Atatürk’ü ve Cumhuriyeti öven yazılar yazacaksınız ama tarih sayfalarında yer alan icraatlarınız ile kimseyi kandıramayacaksınız.

Sizi ve bu filme sponsor olan NTV ve Sabancı Holding’i şiddetle kınıyorum. Devletten maaş almış bir babanın oğlu olarak size yazıklar olsun diyorum.

Atatürk ölmüş olabilir ama yarattığı vatan, eserleri her şeye rağmen yaşıyor. O büyük insan belki sizlere cevap veremez (vereceği cevabı daha o tarihlerde çeşitli vesileler ile vermiş zaten, ama en büyük eserim dediği CUMHURİYET sizin gibilere verilecek en büyük yanıttır) ama her yaştan, her kesimden ATATÜRK’çüler, KEMAL’İN ASKERLERİ sizin gibilere cevap vermeye ve onun eserlerine sahip çıkmaya her daim, her şartta hazırdır merak etmeyin.

Hegel ‘ Hiçbir kahraman uşağı için kahraman değildir. Kahraman, kahraman olmadığından değil, uşak, uşak olduğu için’ demiştir.

Türk halkı uşakları da iyi görmektedir Can Dündar.

Saygılarımla demek isterdim ama ne yazık ki size saygı duyamıyorum.

Mehmet Buldanlıoğlu
-----------------------------------------------------
Alıntı sonu

35_58
03.12.2008, 21:39
Yorum ; hem teknik hem bilgesel...


MUSTAFA MISTIK!
Abdullah Gürgün


Can Dündar'ın "Mustafa" filmini görenlerin sayısı bir milyonu aşmış. Olumlu, olumsuz yazılar, eleştiriler, övgüler, sövgüler sürüyor.

Dündar filmi yerenlere hemen "Filmi gördün mü?" sorusunu yöneltiyor. O nedenle hemen belirteyim. Ben filmi izledim. Üstelik yıllarca İsveç Devlet Televizyonu'nda ve İsveç Devlet Radyosu'nda (Dündar'ın ustası Mehmet Ali Birand da bizim Brüksel muhabirimizdi) belgeseller yapmış, halkla ilişkiler, gazetecilik ve film eğitimi almış bir belgeselci ve gazeteciyim. O nedenle kendimde bu filmin eleştirisini yapma hakkını fazlasıyla görüyorum.

Yine baştan söylemeliyim: Yetişkinlere filmi görün ya da görmeyin demek istemiyorum. Ancak çocukların izlemesini uygun bulmuyorum. İsveç'te bu filmi 15 yaşından küçük çocukların görmesi yasaklanır. Türkiye'de de çocukların görmesini sakıncalı buluyorum. Nedenini açıklayacağım. Elden geldiğince de üzerinde durulmamış olan noktalara değinmeye çalışacağım.

Filmi izledikten sonra Can Dündar'ın kalemini çok ustaca kullandığı ve film zanaatını da iyi öğrenmiş olduğu konusunda kuşkum kalmadı. Filmde sözcükler seçilerek ve eksik bırakılarak kullanılmış. Sözün gerisini düş gücünüzü kullanarak kafanızdan tamamlayacaksınız. Film görüntü sanatı olduğuna göre "bir resim bin sözcüğe bedeldir" diyerek olayı kafanızda şekillendireceksiniz. Dündar amaca uygun mükemmel bir ticari film yapmış. "Efendim iyi niyetinden kuşkumuz yok AMA şu hataları yapmış" gibi bir yaklaşımı ben ne yazık ki paylaşmıyorum. Can Dündar attığı her adımı bilerek profesyonelce atmış.

Filmin adına belgesel deniyor. Bana göre belgesel değil, kurgu. Gerçeklerden yararlanılarak yapılan bir kurgu film. Can Dündar fılmde hem belgesel hem de kurgu filminin ögelerinden yararlanmış Canlandırmalar yaparak filmi etkili hale getirmiş. Şekil olarak belgesel kurgu film diyebiliriz. Belgesellerin de aynı zamanda bir kurgu olduğunu, öznellik taşıdığını unutmayalım. Örneğin bir kişiyi pencerenin önüne oturtup konuşturuyorsunuz, yüzü karanlıkta görünmez. O zaman adam devlet sırrı açıklıyor gibi bir etki yapacaktır. Bir de adamı güllük gülistanlık yerde konuşturuyorsunuz. O da neşeli mutlu bir hava verecektir. Burada açıkça yönetmenin öznellliği belirleyici olmaktadır. Adam aynı şeyleri söylese bile etkisi değişecektir.

Diğer bir örnek olarak da kendi sesini kullanmasını verelim. Can Dündar'ın sesi amacına uygun bir ses. Ağlıyor mu gülüyor mu, ciddi mi değil mi anlaşılmıyor. İzleyiciyi uyuşturan bir ton kullanıyor. Yeri geldiğinde alay ediyor ama ciddi sanıyorsunuz. Ya da tersi. Şimdi siz bu filmde söz gelimi tok sesli tiyatrocu Mazlum Kiper'i kullansanız izleyici coşar. Müşfik Kenter'in yumuşak, müşfik sesini kullansanız Mustafa Kemal'e büyük sevgi duyar. Can Dündar kendi amacına uygun ses oynaklıklarıyla okuyor. Sonuçta büyük bir başarıyla güvenilmez bir film kahramanı yaratılıyor.

Can Dündar zanaatını usta bir terzi gibi icra etmiştir. Müşteriye istediği kumaştan, istediği model ve bedenine oturacak giysi yapmak da her babayiğidin işi değildir. Filmi beğenenlere, beğenmeyenlere ve orta yolculara da bakarak müşterinin kim olduğunu bulabilirsiniz.

Yakında İngilizce alt yazılı ya da dublajlı olarak MOUSTAPHA adıyla yurtdışına satılırsa çok

beğenileceğine eminim. Ancak Dündar'ı aşırı işbirlikçi bulup alay edenler de çıkabilir. Batılının hepsinin yalakalardan hoşlanacağını savlamak da aymazlık olur.

Dündar filminde çok kullanılan bir dramatürgi modelini uygulamış. Bu model bir devenin üst tarafının yandan görünüşüne benzer. İlk önce devenin başındaki kısa kaviste ilk vuruş yapılır. Filmin ana fikri/ana çizgisi hakkında fikir veren kısa çarpıcı ilk bölümdür. Sonra olaylar geliştirilir, çatışmalar, çelişkilerle heyecan doruğa çıkarılır. Bu doruk devenin hörgüçüdür. Sonra çelişkiler çözülmeye başlar, inişe geçilir, olaylar dinginleşir ve sona gelinir.

Dündar'ın ilk girişteki vuruşu korkunçtur. Gerçekten korkunçtur. Bir korku filminin girişidir. Nasıl?

Mustafa Kemal'in bir ağabeyi üç yaşındayken ölmüş. Deniz kıyısında kumsala gömmüşler. Bir gece rüzgar fırtına kumları uçurmuş. Ortaya çıkan bebeği çakallar yemiş. Bu sahneyi Can Dündar bir Drakula filmi gibi canlandırmış. Karanlık feci bir gecede mezar başında dolanan çakallar… Ve bu resimlerin üstünde ağlar gibi konuşan titrek bir Can Dündar sesi…

Drakula'da Türkleri kazığa oturtan Kazıklı Voyvoda'dan esinlenerek yaratılan bir kahramandır. Şimdi de Mareşal Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ten esinlenerek yapılan MUSTAFA adlı korku filmini izliyorsunuz. "Mustafa" da daha bir dinsel içerik var. "Kemal" ise devrimcidir (Devrimci önderlerden Mihri Belli de Yunan iç savaşında doğal olarak Kapetan Kemal kod adıyla anılıyordu).

Filmi izleyen çocuklar bu sahneden korkmazlar mı?

Şimdi bu ilk vuruşun filmin içeriği için verdiği mesaj nedir? "Bu aile uğursuz, lanetlenmiş bir ailedir!" Öyle mi?

Böyle bir olay olmuş mudur? Hiç mezar kazacak yer kalmadı da o sahile mi kazdılar? Rüzgar nasıl o toprakları kaldırmış atmış? Çakallar sahile inerler mi? Bunları ben bilmiyorum ama bildiğim birşey var: Kendini bilen hiçbir gazeteci ya da belgeselci böyle bir olay olmuşsa bile bunu koymaz. Neden koymaz? Çünkü hiçbir etik anlayışa uymaz… Kendinizi o ailenin yerine koyun. Çocuğunuzu mezarında çakallar yiyor. Bunu göstermek delikanlılığa da uymaz, insanlığa da. En hafif deyimiyle ayıptır, utanmazlıktır. Buna" belden aşağı vurmak" da diyebiliriz.

Can Dündar sesini titreterek anlatmaya devam ediyor. Mustafacık bu öyküyü dinleyerek büyümüş, kendini çok yalnız hissettiği için kendisine ayrı bir yuvacık yapmış. Hep oraya sığınırmış. Aklıma çocukluğumda evimizin arkasındaki boşluğu kendi mekanım olarak kullandığım geldi. Duvarlara ağaç dallarından, tahtalardan yaptığım oyuncakları, tabanca ve tüfekleri dizdiğimi anımsıyorum. Evcilik de oynardık. Ama Mustafa yalnız ve bunalımlı çocuk olduğu için evden kaçıp sığınıyormuş oyuncak evine.

Sonra dayısının oraya göçmüşler. Orada dayısının tarlasında kardeşi Makbule ile karga kovalıyormuş. Onu da güzel canlandırmış, kurgulamış. Ama tarlada değil kırlarda koşuşuyorlar. Ekin diye birşey yok ortada. Her yer çiçek. "O kadar kusur kadı kızında da olur", diyelim. Yalnız bu bölüme, bir gün kardeşinin kafasına yoğurt çanağını geçirdiğini de

koyabilirdi ve "Bunalım geçirdiği için çok asabiydi" diye de bir söz söyleyebirdi. Filmin sonunda gösterdiği yalnızlıklar içindeki Atatürk'ün bunalımlarına neden olarak, Freudçu bir yaklaşımla, bu çocukluk günlerindeki sorunları gösterilebilirdi. Unutmuş olmalı.

Bu sahnelerde Mustafa'yı bir Yunan çocuğu oynatarak canlandırmış. Tesadüfen olabilir mi? Hayır. Bence Can Dündar'ın orada ince bir mesajı var. Bazı Atatürk düşmanlarının "Yunan tohumu" küfrüne göz mü kırpıyor? Yoksa yurtdışına satışta Yunan dostluğu diye yurtturma amacı mı taşıyor? Ama bunları söylediğinizde alacağınız yanıt"Ne var canım, ırkçımısınız?" olabilir.

Yeri gelmişken söyleyelim, filmin müziğinin de Goran Bregovic'e yaptırılması da tesadüf değil aynı ticari kafanın ürünüdür. Türkiye'de film müziği yapacak müzisyen yok mu? Var. İşte Cannes Fim Festivali'nde Yol filminin müziğiyle en iyi müzisyen ödülünü almış olan Zülfü Livaneli. Müzisyenimiz var ama bence hesap gene başka ve Zülfü o hesaplara uymuyor.

Okul döneminden askerlik maceralarına, İstanbuldaki aylak gençlik günlerine, Suriye'ye sürülmesine geçiliyor. Daha sonra Vahdettin'in yurtseverliği, Mustafa'yı Samsun'a yollayışı, Mustafa'nın Vahdettin'e ihanet edip kafasına göre takıldığı, Kazım Karabekir'in geldiğini duyunca yüzünün korkudan nasıl solduğu, inek sürüsünü düşman zannedip ödünün koptuğu ve karanlıkta uyuyamadığı ballandıra ballandıra anlatılıyor. Sonunda bu korkak adam Mustafa zafere ulaşıyor. Burası filmin doruk noktasını oluşturuyor. Zaferden sonra inzivaya çekiliyor. Saraylarda zevk-ü sefa içinde emekli yaşamına başlıyor. Rakılar, cıgaralar, hatunlar! Yiyelim içelim eğlenelim! Yan gelip yatıyor, tarih kitapları okuyor. Vakit doldurmak için de Türk Tarih Tezi ve Güneş Dil Teorisi'nin mana ve ehemmiyetini anlatmaya çabalıyor.

Yalanlar, yanlışlar, saptırmalar, çarpıtmalar… Bunlar yeterince ele alındığından bunlara değinmiyoruz. Gözden kaçan ufak bir noktaya dikkat çekelim yalnız: Mustafa Kemal'in tarih ve dil konularına olan ilgisi "emeklilik(!)" döneminden çok önceleri de vardır. Daha Suriye'de bulunduğu sıralar dilci bir gençle tanışır: Agop Bey. O sıra Agop Bey Doğu cephesinden sürülen Ermeni kökenli genç bir yedeksubay askerdir. İngiliz esirlerle konuştuğu için casusluk ettiği şüphesiyle getirilir. Mustafa Kemal kelepçeleri çözdürür durumu sorar Agop beyin suçsuz olduğunu anlar. Agop Beyin cebinden Almanca yazılmış Türk Dili Gramer kitabı çıkar. Alman subaylara Türkçe öğretmektedir. Mustafa Kemal ile Agop Bey dil ve Latin alfabesi üzerine sohbetler yaparlar. Latin alfabesi, dil, tarih konuları o zamanlardan aklındadır Mustafa Kemal'in. O Agop Bey de işte daha sonraları Türk Dil Kurumu'nun başdanışmanı olan Profesör Agop Martayan Dilaçar'dır. Ve soyadı Dilaçar'ı Mustafa Kemal'in önerisiyle alır. Mustafa Kemal'e Atatürk soyadı verilmesi de Agop Bey'in önerisiyledir. Agop Bey Atatürk'ün ölmeden son görmek istediği kişilerdendir. "Dil çalışmalarını aksatmayın" der son günlerinden birinde. Can Dündar'ın ayyaş adamı ölüm döşeğinde bile bir sürü memleket meselesi arasında dil çalışmalarını da görmektedir.

Can Dündar bunları bilmez mi? Bilmezse niye öğrenmez? Bilirse niye söylemez?

Dündar'ın yine sesini bir hoş ederek,Mustafa Kemal'in Hilafeti kaldırmasın nedeninin çocukken hocası Kaymak Hafız'dan yediği dayağın intikamı olduğunu öne sürmesi beni yerimden hoplattı. Burada kahkahayı basmaktan ve "Ohaaa! Çüş birader bu kadar da olmaz!" demekten kendimi alamadım doğrusu. Okulda bize "izleyiciyi sakın aptal yerine koymayın" derlerdi. İzleyiciyi bu denli saygısızca aptal yerine koymak için ancak Can Dündar olmak gerekiyor galiba. O zaman benim de "sen önce aynada kendine bak" deme hakkım doğuyor kuşkusuz.

Beni şaşırtan bir diğer nokta da, Atatürk'ün kendisine suikast girişimi yapıldıktan sonra içlerinde yakın mücadele arkadaşları da olmak üzere pekçok kişiyi tutuklattığının söylenmesiydi. Atatürk daha sonra en yakın arkadaşlarını affetmiş, gerisini astırmış.

Can Dündar'ın romantik(!) sesinden dinliyoruz: "Devrim yine kendi çocuklarını yedi".

Mustafa Kemal Atatürk'ün devrimleri sihirli bir değnek yardımıyla gerçekleştirmediğini söylemeye bilmem gerek var mı? Bu devrimleri gerçekleştirmek belki de Kurtuluş Savaşı'nı gerçekleştirmekten zordu. Çünkü dost düşman belli değildi, en yakınındaki dostları bile engelleme peşindeydi. Devrimci ve karşı devrimci çizgi sürekli mücadele ediyordu.

Kemal yine kelle koltukta, CHP bayrağındaki altı okla açıklanan devrimci, bağımsızlıkçı, halkçı, laik, devletçi, ulusalcı, cumhuriyetçi çizgiyi savunuyor. Hilafet de, saltanat da öyle kaldırılıyor. Başka türlü kaldırılmasına olanak var mı? Kaymak Hoca'dan intikam için bunlar yapılamayacağı gibi en yakın arkadaşlarını karşısına alarak da olmaz. Hatır gönül tanımadan, kararlılıkla ama en geniş ittifaklar kurularak gerçekleştirilebilecek işlerdir bunlar.

Filmimizin sonlarına doğru, Atatürk'ün akşamları ud dinleyip, bir büyük rakı, üç paket sigara, 15 fincan kahve tükettiği, efkarından ağlayıp zırladığı, dengesiz, hasta bir adam haline geldiği söyleniyor.. Af buyurun ama mahalle kocakarıları bile böyle dedikodu etmez.

Akşamdan kalma olduğum için kalkamadığım bir gün annem içki içmememi nasihat etmişti. Ben de şakayla karışık, "Atatürk bile içiyormuş" dedim. Yanıtı çok güzeldi: "Atatürk çok içerimişimiş emme kafası da çok çalışırımışımış. Hiç uyumaz, hep çalışırımışımış. Senin gibi akşama kadar yatmazımışımış".

Bir de bir çelişkiye düşüyor burada Can Dündar. Bu ayyaş adam Hatay'ı kurtarmak için yorucu bir seyehate çıkıyor. Bir bakıma intihar ediyor. Şimdi zevk-ü sefa içinde bunalımlar yaşayan adamın Hatay'ı kurtarmak için intihar etmesi nasıl olur?

Filmin sonunda yalnızlık ve Rumeli özlemi içinde ölüyor. Çok acıklı bir son!

Ve birçok izleyici duygulanıyor. Gözyaşlarını tutamıyor. Can Dündar artık amacına ulaşmıştır.

Ne izlemiştim ben? "Mustafa Mıstık / arabaya kıstık / üç mum yaktık / seyrine baktık" gibi basit, bayağı, banal bir öykü.

Mutafa Kemal'le ilgisi yok. Mustafa Kemal hakkında bir belgesel yapacağınız zaman seçebileceğiniz o kadar çok malzeme var ki! Seçtiğiniz şeyler önem taşıyacaklar. İzleyiciye birşey söyleyecekler. Burada Osmanlı Devleti'inin yıkıntıları üzerine Türkiye Cumhuriyetini kuran asker Mustafa Kemal olmadığı gibi o cumhuriyeti çağcıl uygarlıklar düzeyine çıkaran Atatürk de yok. Can Dündar da o savı öne sürmüyor. Dündar, Mustafa Kemal Atatürk'ün insani yanlarını İLK KEZ(!) öne çıkardığını öne sürüyor. Kendine uygun bazı ayrıntıları yalan yanlış, çarpıtarak ortaya dökmüş, Mustafa Kemal'in insani yanlarını, özünü, bağımsızlıkçı, isyancı, halksever ve yurtsever yanını öne çıkarmıyor Can Dündar, çarpıtıyor, çarpıtıyor…

İnsanı yaşadığı zaman, mekan ve koşullar içinde değerlendireceksiniz. İnsan Atatürk halk adamıdır. Tam anlamıyla "delikanlı" adamdır. Biraz argo söylersek " kıyak" adamdır. Jantidir. Mükemmel giyinir. Evet içkisi sigarası vardır. Yemeyi içmeyi sever. Hanımlarla ilgilenen, müziği dansı seven, aydınlanmacı, yurdunu halkını seven bir entellektüeldir. Bir devrimcidir. Bol bol kitap da okur, masa da kurar. Masasında karatahtanın eksik olmadığını bilmeyen yoktur. Yeri gelir müzik de dinler zeybek de oynar. Müthiş şakacıdır da. Atatürk'ün fıkralarını bilmeyen var mıdır Can Dündar'dan başka? Çağının en büyük devrimcilerindendir. Somurtan, yalnız, bunalımlı insanların işi değildir devrim yapmak. Devrim coşkulu insanların işidir. Devrim "Hoca Nasreddin gibi ağlayan / Bayburtlu Zihni gibi gülen"lerin işidir.

Peki Atatürk hatasız mıdır? Böyle birşeyi kimse öne süremez. Ancak onu belirleyen özellikler olumlu yanları mı yoksa olumsuz yanları mıdır? İşte bir film yaparken çok ince düşünülecek noktalar bunlardır. Can Dündar da düşünmüş ve Mustafa Kemal'i Mıstık yapmayı başaracak malzemeyi yaratmış ve kullanmıştır.


Bence Mareşal Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ten esinlenerek yapılmış bir kurgu film olarak birkaç puanı hak edebilir "Mustafa". Ama onun insani yanlarını ele alan bir belgesel olarak öne sürerseniz puanı sıfırdır.

Filme gelen övgü ve yergileri iki uç örnekle değinelim.

Mehmet Ali Birand pişmiş kelle gibi sırıtarak filmi göklere çıkarıyor, "Mutlaka gidin" diyor. Atatürk'ün manevi kızı, Atatürk'ün huyunu suyunu Can Dündar'dan çok daha iyi bilen

Ülkü Hanım ise, "Gitmeyin. Hatta bu film gösterimden çekilmelidir" diyor.

Bu kadar yazılıp çizildikten sonra isteyen gider isteyen gitmez. Filmi izledikten sonra, "Helal olsun aldığı paralara, güzel film yapmış" demek de, "Haram, zıkkım zehir olsun, burnundan fiti fitil gelsin verdiğim bilet parası ve kazandığı tüm paralar" demek de artık size kalmış.

Ben son olarak filmin amacı konusundaki kendi görüşümü söylemeliyim: Bu film, EVET, pekçok kişinin "psikolojik savaş" olarak nitelendiridiği çabaların bir parçasıdır. Irak üzerinden ABD, Yunanistan ve Kıbrıs üzerinden AB tarafından kıskaca alınmış bir Türkiye'nin direnme gücünü içten kırma çabalarındandır. Ulusun özgüveni yok edilmeye çalışılmaktadır. Ulusal değerler ayaklar altında çiğnenerek "siz adam mısınız? Sizin En kralınız bile beş para etmez" denmeye getirilmektedir. Hele Ergenekon tertibiyle (burada da malum Ergenekon destanı, terör örgütü olarak genç zihinlere yerleştirilmeye çalışılıyor) aynı zamana getirilmesi de bu planın inceliğini iyice gözler önüne sermektedir.

Mustafa Kemal Atatürk'ün düşmanları ve yobazlar ona eskiden beri "Gök gözlü sarhoş şeytan" derler. Buna en güzel yanıtı ünlü Hiciv ustası Neyzen Tevfik vermiştir..

Şöyle:

BRE MELUNLAR
Ne ararsın tanrı ile aramda?
Sen kimsin ki orucumu sorarsın?
Hakikaten gözün yoksa haramda
Başı açığa neden türban sorarsın?

Rakı,şarap içiyorsam sana ne?
Yoksa sana bir zararı,içerim
İkimiz de gelsek kıldan köprüye
Ben dürüstsem sarhoşken de geçerim.

Esir iken mümkün müdür ibadet?
Yatıp kalkıp Atatürk'e dua et...
Senin gibi dürzülerin yüzünden
Dininden de soğuyacak bu millet.

İşgaldeki hali sakın unutma
Atatürk'e dil uzatma sebebsiz
Sen anandan yine çıkardın amma
Baban kimdi bilemezdin ________.
Neyzen Tevfik
Can Dündar'ın filmi bana göre bir rezalettir. Yazık! Yazık! Yazık!

VatanSever
03.12.2008, 21:59
Can dündar bir PAPAĞANDIR.

PAPAĞAN sahibinin öğrettiklerini tekrarlar.

candacan
06.12.2008, 23:28
Can Dündar ve "Mustafa"!
Can Dündar; araştırmalarıyla, belgeselleriyle (özellikle 2 temmuz belgeseli hiç zihnimden çıkmaz), yazılarıyla gerçekten son dönemin yaygın medyası içinde öne çıkabilen en önemli yazarlardan biridir.
Film hakkında çeşitli eleştiriler yapmak mümkündür. Eleştiriler özellikle "Atatürk'ün yalnızlığını ve içkiciliğini öne çıkarmış, kasıtlı olarak küçük düşürülmek istenmiş" yönünde yoğunlaşmış ve şiddetli bir tepki gösterilerek Can Dündar topa tutulmuş. Oysa gene Can Dündar'ın yaptığı "Sarı Zeybek" belgeselinde gene aynı temalar işlenirken hatta daha fazla işlenirken kimsenin gıkı çıkmamıştı.
Peki şimdi bu tepki niye? Açıklayalım.
Bu film; 12 Eylül 1980 faşist darbesinden sonra, Atatürk ve Atatürkçülük adına, devrim kelimesini bile ders kitaplarından çıkartan, Atatürk ve Atatürkçülüğü yaşayan, gelişen, devrimci çizgisinden kopartarak dogmalaştırıp tabulaştırmak isteyen ve bunu da büyük ölçüde başaran zihniyetin hiç işine gelmiyordu. Gelmesi de beklenemezdi. Çünkü artık Atatürk bir tabuydu. Çünkü Atatürk artık statükocuydu, düzeni değiştirmek isteyen bir devrimci değil; komünizm düşmanı, milli değerlerin ve milliyetçiliğin ilahı idi. Bir zamanlar Atatürkçülüğü savunanları kurşunlayıp idam edenlerin, milliyetçilerin, ülkücülerin, derin devletçilerin hatta islamcıların sarıldıkları kişiydi artık Atatürk.
Oysa bu film bu tabuyu yıkıyordu.
Bir kaç örnek verelim. 5 ton altın alıp bolşeviklerle işbirliği yaptığı hatırlatılarak kendisine sorulan "niye bolşevizmi kendi ülkende uygulamıyorsun?" sorusuna verdiği yanıtta şöyle diyor Atatürk "benim ülkemde ne binlerce patron var ne de milyonlarca işçi". Bu yanıt Atatürk'ün; sosyalizmin o dönemlerde uygulanamayacağının bilincinde olduğunun ve marksizmi çok iyi özümsediğinin açık bir kanıtıdır.
"Biz esinlerimizi gökten indiği söylenen kitaplardan değil, yaşamın kendisinden alırız." sözü kendi sesinden verliyor. Bu; bize "yalan söylüyorsunuz, Atatürk asla böyle bir söz söylememiştir" diyenlere şamar gibi bir yanıttır.
"Ben size dogma değil, bilimsel aklı miras bırakıyorum" sözü filmin son sözüdür.
Eleştirilecek bir çok ayrıntı elbette bulunabilir ancak filmde benim gördüklerim bunlar. Bunlara bugünkü sözde Atatürkçüler kızmasında kim kızsın?
Filmin ana teması: Atatürkçülük; milliyetçi, soven bir dogma değil; bilimin ışığı altında gelişen, değişen bir devrimciliktir. Atatürk de öylesine bir devrimcidir ki hedeflerine ulaşabilmek için gerektiğinde diktatörlük bile yapabilmektedir.
Can Dündar'ı bir kez daha tebrik ediyorum.